Geef voetbal blessures minder kans.

Om voetbal blessures minder kans te geven is het zeker belangrijk om een schoen te vinden die het beste bij je past. Hieronder een aantal tips om blessure kansen te verkleinen mbt voetbalschoenen:

  • Voetbal liever niet met schoenen van een ander. De stand van voeten en de manier van lopen “slijten” namelijk in de schoen van de ander en die is waarschijnlijk heel anders dan die van jou waardoor je de kans op een blessure vergroot.
  • Het is belangrijk om voetbalschoenen op tijd te vervangen omdat de schokabsorptie van de tussenzool namelijk afneemt en er steeds minder stevigheid en stabiliteit door de schoen gegeven kan worden. Dit vergroot de kans op blessures.
  • Neem bij de aankoop van nieuwe voetbalschoenen je oude schoenen mee, inclusief de binnenzooltjes. Die vertellen ons namelijk veel over je voetafwikkeling en de schoen die het beste bij je past. Het is mogelijk om losse binnenzooltjes aan te schaffen voor in de voetbalschoen om meer schokdemping te krijgen. Houd er wel rekening mee dat deze uiteindelijk hun schokdempende werking verliezen. Vervang deze daarom regelmatig, bijvoorbeeld 1 keer per seizoen.
  • Ben je gewend om met een brace te voetballen? Trek deze dan aan bij het passen van nieuwe voetbalschoenen.
  • Het is voor iedereen belangrijk om een schoen te kiezen die je hiel voldoende fixeert en stuurt. Hierdoor houd je balgevoel en heb je meer controle over je bewegingen en voorkom je een verzwikte enkel, een achillespeesontsteking of knieklachten. Is de hielkap te laag of kun je hem met je duim indrukken? Dan slipt je voet snel uit je schoen. Is de hielkap te hoog? Dan loop je meer risico op een achillespeesblessure.
  • Kies een voetbal schoen die niet te breed of te smal is voor je voeten, een goed passende schoen geeft veel meer balgevoel en speelplezier!
  • Kies een schoen met een juist noppenprofiel voor de ondergrond waarop je speelt. Dit om te voorkomen dat je wegglijdt of dat je voet ‘blokkeert’ in het veld. Je glijdt weg als je voetbalt met te kleine noppen op een glad, zacht veld. Je blokkeert je voet bij te lange noppen op een zachte ondergrond. Met de juiste noppen vermijd je verrekte en gescheurde spieren. Het is aan te bevelen om niet met SG Soft Ground kicksen op hard en kort gras veld te voetballen. Bij voetballen op bevroren gras doe je er ook goed aan om met korte noppen te spelen.
  • Heb je snel last van voet-, enkel-, been- of rugklachten? Vraag dan een sportfysiotherapeut, sportarts of podoloog om schoenadvies.
  • Nieuwe voetbalschoen moeten natuurlijk lekker zitten maar ze voelen vaak niet meteen aan als een tweede huid. Ze worden pas echt comfortabel als je ze hebt ingelopen. Wissel ze in het begin eventueel af met je oude schoenen.


Eigenaar Rob Verhagen,  heeft onlangs zijn diploma voetkundig sportadviseur behaald. De opleiding voetkundig sportadviseur is een vervolg op de cursus sportschoenadviseur die al onze medewerkers hebben gevolgd!  

In de opleiding tot voetkundig sportadviseur leerde Rob door oa. voetmeting en loopanalyse hoe sportblessures voorkomen kunnen worden. 
Daarnaast kan Rob met deze kennis verlichting bieden bij sportspecifieke klachten door een goed sportschoenadvies en eventueel standaard zooloplossingen. 

Dus heb je klachten of heb je “moeilijke” voeten en wil je blessures voorkomen vraag gerust gratis en vrijblijvend advies aan Rob.

Kom naar onze winkel we geven je een persoonlijk advies en we laten je graag voelen welk model voor jou het meest geschikt is.

Heb je een vraag? Mail of bel ons (040-2533437)